مهدی رودبارکی رئیس جشنواره گردشگری لیلیوم در گفتوگو با خبرنگار میراث آریا درباره ایده این جشنواره گفت: به دلیل کرونا طی دو سال اخیر حال اهالی حوزه گردشگری خوب نبوده و دوران سختی را پشت سر گذاشتهاند. با انگیزه به وجود آوردن فضا و شرایطی که موجب ایجاد یک حال خوب برای اهالی این حوزه شود، به این فکر کردم که یک جشنواره انیمیشن راهاندازی کنم. این ایده را با بهرام عظیمی در میان گذاشتم اما او گفت تولید انیمیشن گران و بسیار زمانبر است. روز بعد دوباره با او تماس گرفتم و ایده برگزاری جشنواره کارتون را مطرح کردم که مورد تاییدش بود و گفت شدنی است. درباره موضوعات صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که یک جشنواره کارتون با موضوع گردشگری راهاندازی کنیم.
او ادامه داد: می خواستم فقط کارتون باشد زیرا کارتون را خیلی همهفهم میدانم که نیازی به توضیح ندارد. مثلا سبک کوبیسم در نقاشی نیست که برای همه افراد قابل فهم نباشد و یک نفر متخصص باید آن را برای یک مخاطب عام تحلیل کند. کارتون را همه افراد متوجه میشوند و میتوانند آن را تحلیل کنند و 90 درصد تحلیلها هم به واقعیت نزدیک است.
رودبارکی درباره تاثیر این جشنواره در حوزه گردشگری گفت: باید ببینیم چقدر از این جشنواره استقبال میشود زیرا میزان استقبالهاست که نشان میدهد چه تاثیری میتواند داشته باشد. به طور مثال اگر پنج کار خیلی ویژه به جشنواره برسد و بتوانیم به نمایش بگذاریم و اختتامیه خوبی داشته باشد که در روحیه همکاران و هم صنفهایم که دوران سختی را سپری کرده و میکنند، تاثیر مثبت داشته باشد، آن نتیجهای که مد نظرم بوده حاصل شده است.
این فعال حوزه گردشگری گفت: خیلی از افراد معتقد بودند که گردشگری دیگر از بین رفته است اما من با راهاندازی این جشنواره میخواهم بگویم هنوز هم کسانی هستند که امید دارند و به بقیه ثابت کنم که گردشگری هنوز زنده است.
او با اشاره به اینکه مردم در اوج کرونا هم به هر سختی بود به سفر رفتند، توضیح داد: گردشگری و خوشنشینی دو موضوع متفاوت است و هر کدام اسلوب و تعریف مشخص دارند. در پیک کرونا خوشنشینیها برقرار بود اما گردشگری وجود نداشت. مثلا در پیک کرونا هتلها تعطیل بودند اما مردم به سفر و منزل بستگانشان در سایر شهرها یا اگر ویلا داشتند به ویلاهای شخصی خود و حتی ویلاهای اجارهای میرفتند که در چرخه گردشگری کشور و وزارت گردشگری نیست. در این ایام تورها تعطیل بود اما اتوبوسها بین شهرها در تردد بودند و مسافران را جابهجا میکردند اما این سفرها هیچ تاثیری در رونق گردشگری نداشت.
مسئول جامعه هتلداران استان مازندران عنوان کرد: متاسفانه بخش گردشگری ما قدری عقب است و باید یک تحرک جدی در این حوزه صورت گیرد به ویژه که آقای ضرغامی نگاه و توانایی ایجاد تغییر و رونق در این حوزه را دارد.
او درباره دلیل انتخاب حوزه تجسمی برای برگزاری این جشنواره گفت: پیش از فکر کردن به موضوع انیمیشن و بعد کارتون، به برگزاری یک جشنواره فیلم کوتاه با موضوع هتل و گردشگری فکر کرده بودم، اما برگزاری چنین جشنوارهای نیاز به محتوای هتلی داشت در حالی که در آن زمان هتلها به دلیل شیوع کرونا تعطیل بودند و امکان تولید محتوا نبود.
رئیس جشنواره کارتون با موضوع هتل گفت: یکی از مواردی که در برگزاری این جشنواره برایم جذابیت دارد این است که در نهایت تعدادی اثر از این جشنواره به دست میآید که قابلیت استفاده در فضاهای مختلف هتل را دارد.
او درباره روند برگزاری جشنواره تاکنون توضیح داد: در حال حاضر و با پایان مهلت ارسال، آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در حال ارزیابی توسط هیئت داوران است تا آثار برتر انتخاب شده و در اختتامیه مورد تجلیل قرار گیرد.
عضو جامعه هتلداران کشور در ادامه درباره مسائل و چالشهای حوزه گردشگری بیان کرد: برخی از علوم تجربهمحور هستند که با سلیقه ترکیب شدهاند. به طور مثال جهان تجربیات مدیر یک هتل چهار ستاره در چالوس مازندران با مدیر یک هتل چهار ستاره در یزد یا کیش و یا مشهد کاملا متفاوت است. در حالی که همه آنها مدیران موفقی هستند اما اقلیم، جغرافیا، فرهنگ محلی و بسیاری موارد دیگر در این امر موثر است. به دلیل اینکه گردشگری منبع مشخص علمی ندارد، به دلیل اینکه سواد روز جهانش از طریق کمپانیهای معتبر وارد نشده است. مثلا صنعت پتروشیمی ما هر چند که میگویند بومی است اما وقتی پارس جنوبی راهاندازی شد کمپانیهای بزرگ مثل توتال، شل و کمپانیهای شاخص کرهای به آنجا آمدند و تکنولوژی را هم با خودشان آوردند، در حوزههای دیگر مثل نیروگاهسازی، پلیمر، سیمان و ... تکنولوژیها وارد شدند اما در حوزه مدیریت ایرلاینها، مدیریت هتل، مدیریت واحد پذیرایی و گردشگری بین راهی هیچ تکنولوژی و تجربه و دیتایی وارد کشور نشده تا ما از آنها دریافتی داشته باشیم؛ به همین دلیل استانداردی در این زمینه وجود ندارد. مثلا گروه اکور هتلهای فرودگاهها را راهاندازی کرد؛ اکور یک برند است که استانداردهای متنوعی دارد و برای هتلهای مختلف در سطوح و با ستارههای مختلف استانداردهای متفاوتی در نظر میگیرد اما ما در ایران این استانداردها را نداریم.
او ادامه داد: یکی دیگر از چالشهای حوزه گردشگری این است که حقوق و دستمزد هر سال بین 15 تا 22 اسفند تقریبا مشخص میشود، در حالی که کمیسیون تلفیق در آذرماه شکل میگیرد و در اسفندماه ضرایب حاملهای انرژی را مشخص میکند. نرخگذاری هتلهای ایران اول مهرماه هر سال برای مدت یک سال انجام میشود یعنی در زمانی که تورم بانک مرکزی برای سال آینده پیشبینی نشده است، حقوق و دستمزد تعریف نشده است، ضرایب حاملهای انرژی و همچین ضرایب حمایتهای حاکمیتی مشخص نشده است. دلیل نرخگذاری هتلها در ابتدای مهرماه این است که آقای مرعشی زمانی که رئیس سازمان میراثفرهنگی بود گفته بود نرخگذاری در اسفندماه انجام نشود تا مردم فکر نکنند که در آستانه نوروز نرخ هتلها را بالا میبریم؛ در حالیکه این روش و نرخگذاری در مهرماه در حالی که هنوز بودجه و تورم مشخص نشده، موجب ایجاد آسیب بزرگی به حوزه گردشگری و هتلداری میشود. این تنها یک مورد از مشکلات این حوزه است و مشکلات عدیده دیگری در ابعاد مختلف این حوزه و مدیریتش وجود دارد.
رودبارکی تاکید کرد: گردشگری به طور کلی برای تمام افراد جذاب است و به همین دلیل متاسفانه افراد بدون تخصص و تجربه کافی وارد این حوزه میشوند و همین موضوع موجب بروز مشکلات متعدد میشود.
او در پایان درباره برگزاری این جشنواره در سالهای بعد گفت: امروز این جشنواره، یک جشنواره کارتون درباره هتل است، شاید سال آینده آن را مثلا با محوریت تئاتر خیابانی درباره هتل برگزار کنیم، شاید در سالهای بعد این جشنواره را در رشتههای دیگر هنری و به اشکال دیگری برگزار کنیم، اما آنچه مهم است اینکه میخواهم هر سال این جشنواره را با موضوع هتل داشته باشیم. سادهترین شکل برای اولین دوره و با توجه به وضعیت کرونا برگزاری جشنواره در رشته کارتون بود که فکر میکنم ساده اما اثرگذار است.
انتهای پیام/